Natascha Libbert
Independent projects
Undermined, ongoing
I went looking for a ship
After the copper
My Dear 2016
False Flat
Take me to the Hilton
Stadslichamen 2014
Client-based work
KLM
Rijksmuseum van Oudheden
About
Contact
Nieuws
Ondertitel
Ondertitel
'Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.'
Kennedy Van der Laan
17:00 – 19:00, 27 juni 2024
Public Viewing
Molenwerf 16, Amsterdam
Gunthers Pond, 2018, inkjet print framed with glass, 91 x 140 cm
UNDERMINED - Natascha Libbert (1973), (NL)
Cargo in Context, Amsterdam
'Cargo’s white cube leent zich uitstekend voor Undermined van Natascha Libbert. Het werk dat je bij binnenkomst het eerste ziet, een soort oplichtende vuurexplosie, maakt de Cargo-ruimte oogverblindend: na het vuur de lieflijk ogende werken in gebroken- tegen het stralende wit van de wanden.
Die lieflijkheid is echter zo bedrieglijk als het maar zijn kan. Het verhult namelijk de essentie van Libbert’s werk. In de ogenschijnlijk onschuldige landschappen maakt zij sporen die mensen er in achterlaten subtiel voelbaar. Voor Undermined deed zij onderzoek naar de uiteenlopende manieren van onze omgang met de aarde. Nu eens toont zij de moedwillige vervuiling ervan, dan weer ervaar je als toeschouwer bijna aan den lijve de ontkenning van klimaatverandering en ecosystemen.
Libbert is in Nederland als kunstenaar opgeleid, maar groeide op in uiteenlopende windstreken. Voor Undermined reisde zij onder meer naar Florida, Spanje en Cyprus. In Florida was zij getuige van moedwillige brandstichting zogenaamd ten gunste van de bodem met alle gevolgen van dien. In Spanje legde zij de verwoestende uitwerking op mens en aarde van de immense voedselkassen vast. In Cyprus tenslotte, stuitte zij op in de steek gelaten mijnen, wat resulteerde in een even oogverblindend als super giftig kleurgamma.
De titel van Undermined is minstens zo dubbelzinnig als dat Libbert haar beelden laat zien: esthetiek met een gevaarlijke zwart randje.'
Review Metropolism M, Parool
Sia, 2019, inkjet print framed with glass, 80 x 120 cm
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Sia, 2019, inkjet print framed with glass, 80 x 120 cm
Gunthers Pond, 2018, inkjet print framed with glass, 91 x 140 cm
Ondertitel
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Ondertitel
Ondertitel
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Ondertitel
Ondertitel
Ondertitel
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Gunthers Pond, 2018, inkjet print framed with glass, 91 x 140 cm
UNDERMINED - Natascha Libbert (1973), (NL)
Cargo in Context, Amsterdam
'Cargo’s white cube leent zich uitstekend voor Undermined van Natascha Libbert. Het werk dat je bij binnenkomst het eerste ziet, een soort oplichtende vuurexplosie, maakt de Cargo-ruimte oogverblindend: na het vuur de lieflijk ogende werken in gebroken- tegen het stralende wit van de wanden.
Die lieflijkheid is echter zo bedrieglijk als het maar zijn kan. Het verhult namelijk de essentie van Libbert’s werk. In de ogenschijnlijk onschuldige landschappen maakt zij sporen die mensen er in achterlaten subtiel voelbaar. Voor Undermined deed zij onderzoek naar de uiteenlopende manieren van onze omgang met de aarde. Nu eens toont zij de moedwillige vervuiling ervan, dan weer ervaar je als toeschouwer bijna aan den lijve de ontkenning van klimaatverandering en ecosystemen.
Libbert is in Nederland als kunstenaar opgeleid, maar groeide op in uiteenlopende windstreken. Voor Undermined reisde zij onder meer naar Florida, Spanje en Cyprus. In Florida was zij getuige van moedwillige brandstichting zogenaamd ten gunste van de bodem met alle gevolgen van dien. In Spanje legde zij de verwoestende uitwerking op mens en aarde van de immense voedselkassen vast. In Cyprus tenslotte, stuitte zij op in de steek gelaten mijnen, wat resulteerde in een even oogverblindend als super giftig kleurgamma.
De titel van Undermined is minstens zo dubbelzinnig als dat Libbert haar beelden laat zien: esthetiek met een gevaarlijke zwart randje.'
Review Metropolism M, Parool
Sia, 2019, inkjet print framed with glass, 80 x 120 cm
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Gunthers Pond, 2018, inkjet print framed with glass, 91 x 140 cm
Sia, 2019, inkjet print framed with glass, 80 x 120 cm
Ondertitel
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Ondertitel
Ondertitel
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Ondertitel
Ondertitel
Note Participating at UNSEEN 2024 with Vriend van Bavink
September 19 – 22, Amsterdam
‘Libbert shows the destructive and resilient power of nature in a series about a volcanic eruption on La Palma. It struck her as an act of earth that transcends the domination of man and also of man’s perception of time. It suggests our insignificance.’
Kennedy Van der Laan
Public Viewing
27 juni, 17:00 – 19:00
Molenwerf 16, Amsterdam
Ondertitel